Panevėžio regiono bibliotekininkų stažuotė Amsterdame
Gegužės 6-10 d. Amsterdame vyko Panevėžio regiono bibliotekininkų stažuotė tema „Bibliotekos paslaugos medijų ir informacinio raštingumo temomis, taikant DI įrankius“. Šioje išvykoje dalyvavo ir mūsų kolegė Austėja Jasaitienė. Išvyka į Amsterdamą buvo naudinga gilinant žinias apie medijų ir informacinį raštingumą, bei dirbtinio intelekto (DI) technologijas.
Bibliotekininkai lankėsi prestižiniame Amsterdamo laisvajame universitete (Vrije Universiteit Amsterdam), kuriame DI technologijos naudojamos įvairiose srityse, įskaitant mokslinius tyrimus, švietimą, sveikatos priežiūrą ir verslą. DI čia pasitelkiamas tiek, kaip studijų, tyrimų įrankis, tiek kaip pats tyrimų objektas. 30 tūkst. studentų turinčiame universitete vyko mokymai, kuriuos vedė čia studijuojantis magistrantas, DI konsultantas Martynas Vaznonis. Šių mokymų metu specialistai gilinosi į DI algoritmų veikimo principus, mašininio mokymosi procesą bei neuroninių tinklų modelius. Nemažai dėmesio skirta ir DI trūkumams: šališkumui, kainos disbalansui, „juodosios dėžės“ algoritmams, radikalizuotiems informaciniams burbulams ir DI nesugebėjimui prisitaikyti. Aptarti ir labai praktiniai DI panaudojimo pavyzdžiai, tokie kaip nuotraukų klasifikavimas, objektų atpažinimas vaizdo įrašuose, scenų atkūrimas iš nuotraukų, vaizdų modeliavimas, garso įrašų optimizavimas, orų prognozės, akcijų rinkos prognozės, tekstų, vaizdų ir vaizdo įrašų generavimas bei klasifikavimas.
Jau kitą dieną po mokymų bibliotekininkai išgirstą informaciją galėjo pastebėti ir patikrinti realybėje, kadangi buvo lankomi muziejai ir galerija, kurie naudoja DI pasiekti tam tikriems savo veiklos tikslams.
Aplankytas Nyderlandų nacionalinis meno ir istorijos muziejus (Rijksmuseum), kuriame eksponuojama daugiau nei 8 tūkst. meno kūrinių, chronologiškai apimančių laikotarpį nuo viduramžių iki XX a. pradžios. Pagrindinė muziejaus ekspozicija skirta Nyderlandų Aukso amžiaus (XVII a.) menui. Čia galima pamatyti garsių to meto dailininkų, tokių kaip Rembrantas, Janas Vermeris, Janas Stenas, Fransas Halsas ir kt., kūrinius. Čia taip pat yra eksponuojami baldai, taikomosios dekoratyvinės dailės kūriniai. Vienas įdomiausių DI panaudojimo būdų šiame muziejuje – Rembranto paveikslo „Nakties sargyba“ detalių atkūrimas. Remdamasis nuodugniai ištirta ir jam pateikta vizualine informacija apie šį paveikslą, DI sukūrė trūkstamas šio paveikslo dalis (šis paveikslas kadaise buvo apipjaustytas), tokias kokios jos galėjo būti.
Van Gogo muziejus Amsterdame – vienas lankomiausių meno muziejų visame pasaulyje. Jame pristatoma dailininko Vincento van Gogo kūryba, asmenybė, gyvenimas, santykiai su kitais menininkais, savito stiliaus paieškos ir tragiškas šio kūrėjo likimas. Kadangi šį muziejų per metus aplanko beveik 2 mln. žmonių, perskaityti jų visų atsiliepimus apie apsilankymą fiziškai tampa neįmanoma. Tad muziejus rado išeitį – pasitelkė DI, kuris geba „perskaitęs“ atsiliepimą įvertinti – teigiamas jis, ar neigiamas.
Apsilankymas DI meno galerijoje Dead End Gallery bibliotekininkams sukėlė įvairių minčių ir privertė susimąstyti apie DI vertinimą, ypač apie DI sukurto meno traktavimą – ar tai galima vadinti menu? Kadangi DI kuria vaizdus pasitelkdamas visą jam prieinamą skaitmeninę vaizdinę medžiagą, kyla klausimas dėl kūrinių autentiškumo ir autorių teisių. Tarptautinė teisininkų bendruomenė sutarė, jog DI sukurtas menas priklauso visiems žmonėms.
Žinoma, stažuotės dalyviai apsilankė ir Amsterdamo viešojoje bibliotekoje (OBA). Tai didžiulė biblioteka su 28 padaliniais visame mieste. Pagrindinis 11 aukštų bibliotekos pastatas įsikūręs moderniame uosto rajone. Bibliotekoje yra didelis vaikų ir jaunimo literatūros skyrius, daug specializuotų knygų fondų, skaityklų ir darbo vietų. Čia taip pat yra radijo stotis, teatro bei koncertų salės, tūkstančiai knygų, CD ir DVD kolekcijos.
Dalyvavimas stažuotėje atvėrė galimybę apie medijų ir informacinį raštingumą bei DI technologijas išgirsti tiesiai iš ekspertų lūpų, praplėtė akiratį, netgi iškėlė įvairius filosofinius su DI susijusius klausimus, padedančius geriau suvokti, kur link einame, kaip šiandien galime kurti ateitį ir ateities visuomenę pasitelkdami DI technologijas.