Nepamiršk, ugdyk kritinį mąstymą, gebėjimą vertinti ir teisingai naudoti informaciją!

Šiandien sukuriamos informacijos kiekiai per masines komunikacijos priemones, ypač internetu, ir jos sklaidos greitis bei dažnumas ir gąsdina, ir teikia vilčių.

Statistika rodo, kad vien į Youtube kanalą per vieną minutę yra įkeliama 48 valandų trukmės video medžiaga, per Facebook socialinį tinklą išplatinama apie 684 478 skirtingo turinio vienetų, į Instagram platformą įdedama apie 3600 naujų nuotraukų. Tuo tarpu Lietuvoje per dieną ištransiliuojama apie 9 000 TV žinučių, 848 radijo klipų, išpublikuojama iki 400 naujienų skirtinguose internetiniuose portaluose.

Tam, kad suvaldytų tokius milžiniškus informacijos kiekius, įsigilintų į pateikiamos informacijos šaltinius bei nepriimtų pateiktą informaciją kaip galutinę ir neginčijamą tiesą, kiekvienam piliečiui reikia turėti įgūdžių sąmoningam medijų naudojimui.

Šiandien ypač daug kalbama apie mokyklų vaidmenį pateikiant informacinio raštingumo įgūdžius jaunajai kartai. Tačiau nevertėtų užmiršti ir kitų Lietuvos švietimo sistemos dalyvių, kurie taip pat galėtų skirti daugiau dėmesio šiai temai. Be to, akivaizdu, kad ne tik jaunimas dažnai nėra pasirengęs analizuoti ir suprasti skirtingas medijas bei jų formatus, bet ir kiti visuomenės nariai.

Todėl sąmoningą piliečių medijų raštingumą galima ugdyti ir viešosiose bibliotekose (tai jau daroma, nors ir ne visuotiniu mastu). Šiandien plečiantis bibliotekos misijai, jos vaidmuo kaip tarpininko tarp informacijos ir galutinio vartotojo, nuo mažiausio iki garbaus amžiaus piliečio, yra ypatingai svarbus. Tačiau viešųjų bibliotekų darbuotojai pažymi, kad jų pasirengimas dalyvauti medijų bei informacinio raštingumo ugdymo procese yra nepakankamas, trūksta tiek žinių, tiek ir kompetencijų kokybiškai įvaldyti medijas.

Dėl šių priežasčių asociacija „Viešieji interneto prieigos taškai”, kartu su Skuodo, Kelmės, Rokiškio, Molėtų ir Šilalės viešosiomis bibliotekomis, įgyvendina Lietuvos Kultūros Tarybos finansuojamą projektą „Įgalinantis metaraštingumas skaitmeninei visuomenei”. Projekto tikslas – sustiprinti regiono viešųjų bibliotekų darbuotojų medijų ir informacinio raštingumo žinias ir įgūdžius bei paskatinti informacinio raštingumo praktikavimą visuomenės tarpe. Ypatingai atkreipiant dėmesį į kaimo vietovių vyresnio amžiaus gyventojus ir jaunimą.

Projekto metu organizuoti dviejų dienų mokymai bibliotekose, į kuriuos iš viso susirinko 114 bibliotekininkų iš kaimiškųjų filialų. Mokymų metu bibliotekininkai supažindinti su medijų samprata, pagrindinėmis sąvokomis, buvo mokomi kritiškai vertinti informaciją, atsirinkti patikimus informacijos šaltinius, saugiai naudotis internetu ir pan.

„Mokymai man iš tiesų patiko. Jų metu sužinojau, kaip teisingai vertinti visuomenėje vykstančius reiškinius, atsirinkti patikimą informaciją ir tuo pačiu metu atsispirti įvairioms propagandoms bei manipuliacijoms”, – savo mintimis dalinosi Aldona Židonienė, Toliejų bibliotekininkė. „Sugrįžusi į savo biblioteką įgytomis žiniomis būtinai pasidalinsiu su skaitytojais”, – pridūrė Inturkės bibliotekininkė Onutė Cesiulienė.

Informaciniai renginiai, skirti medijų bei saugaus interneto raštingumo sąmoningumui didinti, skirtinguose kaimiškųjų bibliotekų filialuose vyks visą šių metų rudenį.

VIPT asociacija

Laura Grinevičiūtė

Projektų vadovė

Mokymuose

Verified by MonsterInsights